Jdi na obsah Jdi na menu

Vzdělávací program

Charakteristika vzdělávacího programu

KAŽDÝ ČLOVĚK MÁ BÝT PŘIPRAVEN TAK, ABY BYL KU PROSPĚCHU SOBĚ SAMÉMU I VŠEM OSTATNÍM. V NIČÍ MOCI NENÍ, JAKÉ SE RODÍ DĚTI, ABY SE VŠAK SPRÁVNÝM VEDENÍM STALY DOBRÝMI, TO JE V NAŠÍ MOCI“

                                                 Jan Ámos Komenský

Vzdělávací cíle a záměry, filosofie školy

        Záměrem předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, která je schopná pokud možno aktivně a s osobním uspokojením zvládat takové nároky života, které jsou na ni běžně kladeny a zároveň děti připravit i na ty, které je v budoucnu nevyhnutelně očekávají.

        K vytyčení cíle vzdělávání stanovuje RVP PV kategorie záměrů (rámcové cíle v rovině obecné a dílčí cíle v úrovni oblastní) a kategorie výstupů (v úrovni oblastní dílčí výstupy, v rovině obecné klíčové kompetence). Rámcové cíle (rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání, osvojování hodnot a získávání osobnostních postojů) se promítají do pěti vzdělávacích oblastí, cílů dílčích. Jejich naplňováním získávají děti dílčí kompetence (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje), které jsou potom základem pro postupné budování kompetencí klíčových. Kompetence je souborem předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot. Ty jsou pro předškolní vzdělávání „cílovým stavem“, kterého každé dítě dosáhne na úrovni pro něj dosažitelné. RVP PV pro etapu předškolního vzdělávání považuje za klíčové tyto kompetence: Kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence činnostní a občanské.

      Cílové kompetence jsou rozvíjeny jednak připraveností prostředí (podmínky) a vzdělávacími strategiemi (plánování vzdělávací nabídky, metody, organizační formy), jednak vzdělávacím obsahem (činnosti jsou dle RVP PV formulované v pěti oblastech – dítě a jeho tělo (oblast biologická), dítě a jeho psychika (oblast psychologická), dítě a ti druzí (oblast interpersonální), dítě a společnost (oblast sociálně-kulturní) a dítě a svět (oblast environmentální).

         

ŠVP:      Hrajeme si pro život

Vzdělávací oblasti a jejich dílčí vzdělávací cíle:

Hrajeme si tak, aby se dítě správně rozvíjelo a mělo

  • Dítě a jeho tělo: Zdravé tělo, šikovné ruce – rozvíjení pohybových a manipulačních dovedností dítěte, sebeoblužné činnosti, zlepšování tělesné zdatnosti, vytváření zdravých životních návyků a postojů.
  • Dítě a jeho psychika: Vnímavá mysl, bystrá hlava – podporovávání psychické zdatnosti a odolnosti dítěte, rozvíjení intelektu, řeči a jazyka, poznávacích funkcí, jeho citů i vůle, stejně jako sebepojetí a sebenahlížení, kreativita, sebevyjádření, rozvoj vzdělávacích dovednosti, povzbuzování v dalším rozvíjení, poznávání a učení.
  • Dítě a ten druhý: Pohoda duše – utváření vztahů k jiným dětem a dospělým, kultivování vzájemné komunikace, prosociální chování, pohoda mezilidských vztahů.
  • Dítě a společnost: Láskyplné srdce – schopnost žít ve společenství s ostatními lidmi, respektovat pravidla soužití, přijímat materiální a duchovní hodnoty, seznamovat se se světem kultury a umění, společenská pohoda ve svém sociálním prostředí.
  • Dítě a svět: Zodpovědné chování. – základní povědomí o okolním světě a jeho dění, odhadování rizik, bezpečné chování, povědomí o vlivu člověka na životní prostředí, základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte.

Cíle jednotlivých oblastí integrujeme do širších tematických celků, čímž je naplňován požadavek integrovaného vzdělávání.

Východiskem při naplňování vzdělávacích cílů pro nás je:

     Osobnostně orientovaná předškolní výchova, která rozvíjí systém vzdělávání v duchu humanismu a demokracie. Tento model umožňuje v nových společenských podmínkách náležitě naplnit a tvořivě rozvíjet všechny přínosné zkušenosti a tradice české předškolní výchovy a je si také vědom úskalí, které přináší nesprávné vykládání svobody dítěte jako prostoru bez hranic. Jeho podstatou je výchovné působení ve prospěch optimálního rozvoje dítěte, kde je dítě východiskem i cílem výchovy.

      Zásadní požadavky osobnostně orientované předškolní výchovy:

  • Vztah k dítěti: Dítě je jedinečná, neopakovatelná osobnost, která má právo být sama sebou, a právě taková být akceptována.
  • Vztah k rodině: MŠ uznává dominantní roli rodiny v rozvoji dítěte, a proto s ní spolupracuje, doplňuje rodinnou výchovu (dítěti umožňuje styk s vrstevníky, příležitosti k seberealizaci) a nabízí odborné metodické vedení, zprostředkovává odborné poradenství. MŠ vnímá rodiče jako partnery, je jim otevřená.
  • Vztah MŠ k počátečnímu vzdělávání: MŠ tvoří přirozený most pro přechod k systematickému vzdělávání v ZŠ (zaměřuje se na vybavenost dítěte – jeho socializace, kultivace, individualizované projekty pro rozvíjení učení).
  • Hra a učení: Hra a nenásilné situační učení ve spojení s osobnostní orientací a individualizací výchovně-vzdělávacího působení tvoří vlastní základ soustavného vzdělávání.
  • Alternativnost: Vnitřní uspořádání MŠ z hlediska věku dětí (heterogenita-tzn. věkově smíšené třídy), různé formy integrace, různé způsoby plánování a časového rozvržení.
  • Samostatnost, spontánnost, tvořivost: Tvořivost (jako specifická kvalita člověka) není vrozená, proto výchova k tvořivosti jejím podněcováním je cílovou kategorií osobnostně orientovaného modelu.
  • Individualizace: Vychází z principu respektování práva každého jedince na rozvoj vlastních schopností a nadání, čímž obohacuje nejen sám sebe, ale i celou společnost. Individualizované vzdělávání pro děti s problémy (speciální vzdělávací potřeby) a nadané děti.

Školní vzdělávací program je k nahlédnutí v každé třídě a zde ke stažení:

Školní vzdělávací program